Zpět na kategorii

Češi, bacha: Tuhle větu řeknete jen jednou. Na STK vás po ní vyrazí, než stihnete otočit klíčkem

Anna Adlerová
12. 10. 2025, 15:49
Rady a tipy

Existují prohřešky, které technici vidí neradi, u některých ale vidí přímo rudě. Čemu se před STK vyhnout, abyste předešli zbytečným problémům?

Která věta se vám na STK stane osudnou? Shutterstock

Na povinnou kontrolu technického stavu vozidla se musí každý řidič chtě nechtě dostavit se svým autem každé dva roky. Jestli ji také máte spojenou s nervózním dolaďováním detailů a tichým přáním, aby všechno prošlo „v pohodě“, vyhněte se hlavně pokušení dělat nějaké zbrklé úpravy na poslední chvíli.

Vozidlo nezpůsobilé...

Určitě si vybavíte ten stres, když najednou auto hlásí problém, který neumíte vyřešit. Může to být svítící kontrolka, divné zvuky nebo škubání motoru. Nenapadne vás tak nic jiného, než onu „zlobící“ část z auta vyndat. Jenže tím nevědomky můžete nadělat takové škody, že auto pravděpodobně kontrolou vůbec neprojde. Pokud od vás totiž technik uslyší: „Tohle jsem vyndal, protože to zlobilo“, zatmí se mu před očima a bude mít o vašem osudu hned jasno.

A co když nic neřeknete? Přítomný pracovník se to stejně dozví, protože u moderních aut jsou bezpečnostní a emisní systémy propojeny a chybějící součástky se při diagnostice samy nahlásí.

Nejčastější hříšníci

Na co byste si tedy měli dávat pozor a nevypojovat ani při blikajících kontrolkách na palubní desce, které vás mohou na STK zaručeně „prozradit“? Adeptů je dost, ale stěžejní jsou důležité součásti emisního a bezpečnostního systému.

EGR ventil

Když se u auta projeví snížený výkon, nebo dokonce kouří a na palubní desce to hlásí chybu, řidiče často napadne, že to vyřeší odpojením EGR ventilu, ať už softwarově, nebo mechanickým zaslepením. Jedná se o ventil zpětného odvádění výfukových plynů snižující ve spalinách množství oxidů dusíku – ve zkratce eliminuje emise.

Zdánlivě to vypadá jako skvěle vyřešený problém. Motor je najednou svižnější a vypadá to, že se můžete poplácat po zádech. V důsledku to ale znamená, že se do ovzduší díky vašemu vozu vypouští více škodlivin a na STK za to dostanete okamžitou stopku.

Nejenže vůz neprojde měřením emisí, ale v paměti řídicí jednotky bude o zásahu do emisního systému také záznam. 

Odpojená nebo vadná lambda sonda vás může vyjít draho. Zdroj: Shutterstock

Lambda sonda

Hlásí vám motor na palubní desce chybu, nebo najednou auto hodně „žere“? Možná vás napadne odpojit tuhle sondu, která měří poměr vzduchu a paliva v motoru. Jedná se sice o drobnou součástku, pro správné a efektivní fungování motoru má ale zásadní význam.

Bez ní totiž spotřebovává víc benzínu a raketově mu stoupají také emise. Proto může být důvodem neúspěšné „technické“, a to i v případě, že je ve vozidle přítomná „pouze“ se závadou.

Filtr pevných částic

Tento filtr je součástí systému výfukových plynů u benzinových i naftových motorů. Vzhledem k jeho umístění a funkci není překvapivé, že se časem zanáší. Vyměnit ho ale není zrovna levnou záležitostí. Proto si někdo může myslet, že jeho vyjmutí bude lepším řešením.

Absenci filtru ale diagnostika okamžitě zaznamená. A může být nejen důvodem, proč neprojdete technickou kontrolou, ale navíc hrozí pokuta až 50 tisíc korun ve správním řízení nebo odebrání technického průkazu. Filtr pevných částic je totiž nezbytnou součástí vozu ke splnění zákonem daných emisních norem.

Pravidelné čištění filtru prodlužuje jeho životnost a pomáhá předcházet problémům při jízdě. Zdroj: Shutterstock

Airbag a kontrolka

V neposlední řadě vás může potrápit také kontrolka airbagu. Ta by po nastartování měla vždy zhasnout. Pokud zůstane svítit, nebo se rozbliká, značí bezpečnostní problém. Může jít sice o drobnost jako přerušení obvodu, kde může pomoct pouhé očištění kontaktů, ale i o vážnější případ, například poškození kabelů.

Rozhodně se nejedná o něco, co byste si mohli dovolit ignorovat. Některý řidič kontrolku totiž třeba přelepí, jiný systém rovnou „odpojí“. Technicky zdatnější jedince může napadnout dokonce vymazání chybové hlášky z řídicí jednotky, což se jim může stát osudným.

Tyto zásahy do bezpečnostního systému jsou nepřípustné a za svítící kontrolku během technické kontroly se můžete rovnou otočit ve dveřích.

Jak si s tím poradit?

Asi vás tedy nepřekvapí, že správným řešením není odpojování či vyndávání součástek, ale návštěva servisu, kde provedou diagnostiku, odhalí skutečný problém, a následně jej opraví.

U EGR a filtru pevných částic jde často o zanesení, které v servisu často vyřeší jen vyčištěním. U lambda sondy je správnou cestou výměna, a co se týče airbagu, vždy záleží, jaký problém přesně diagnostika odhalí.

Jestli za největší překážku návštěvy servisu považujete cenu, můžete předem požádat o kalkulaci ceny. Vyplatí se také porovnat více servisů a vybrat si ten, kde je pro vás oprava reálná.

zdroje: zakonyprolidi.cz, autoklub.cz, autotrip.cz, infodnes.cz

Nejnovější články

Líčení do mrazu: Jednoduchý trik Švédek, jak mít pleť dokonalou i v mínus dvaceti

Lenka Urbanová
27. 11. 2025, 1:30
Lifestyle

Zima je po roce zpět, a když teploty padnou pod nulu, většina žen ví, že je zle. Je to přesně to období, kdy ráno odcházíte z domova perfektně nalíčené, ale než stačíte dojet do práce, už máte červený nos, rozmazané oči a rozdrolenou „fasádu". Skandinávské ženy mají na tuhle zimní katastrofu skvělé řešení, a dokonce hrdě prohlašují, že chlad může být velmi dobrým přítelem, jen k němu musíte přistupovat chytře.

Odborníci varují: Tetované obočí je časovaná bomba. Jakmile kůže povolí, budete litovat.

Lenka Urbanová
25. 11. 2025, 19:08
Lifestyle

Probudit se a být už téměř nalíčená? To je pro spousty žen takový malý sen, který šetří čas i nervy. Přesně proto permanentní make-up obočí láká čím dál více žen, protože slibuje jednu zásadní věc: „ráno vstaneš a vypadáš stejně upraveně jako včera večer". Jenže jak to tak už zkrátka bývá, má to svoje „ale“!