Snaha o dokonale čistou domácnost je pro mnohé z nás nekonečným bojem. Leštíme, luxujeme, utíráme prach a snažíme se vytvořit dojem, že u nás doma vládne naprostý pořádek a harmonie. Většina z nás se asi shodne na tom, že před příchodem návštěvy se pouštíme do většího úklidu, než je běžné. Chceme se přece prezentovat v tom nejlepším světle. Jenže zatímco se soustředíme na viditelná místa v obýváku nebo kuchyni, často podceníme jednu oblast. Místnost, kam dříve či později zamíří každý host. A právě tam se ukrývá největší potenciální ostuda.
Nemluvíme o tom, jestli máte na poličce lehkou vrstvu prachu, nebo jestli pod gaučem náhodou neobjeví zapomenutou ponožku. Tyto drobné detaily většina hostů s pochopením přehlédne, protože každý ví, že život není jako v katalogu na bydlení. To, co vás ale spolehlivě prozradí a zanechá nepříjemný dojem, je stav vaší koupelny a toalety. Právě zde totiž hosté mají čas a klid se důkladně rozhlédnout a všímat si detailů, které jim v rušném obývacím pokoji uniknou. A věřte, že si všímají.

Koupelna jako nelichotivá vizitka
Můžete mít nablýskanou kuchyňskou linku a dokonale srovnané polštáře na gauči, ale pokud vaše koupelna vykazuje známky zanedbání, celkový dojem to nemilosrdně srazí. Je to psychologické. Koupelna je místem osobní hygieny, a proto si ji podvědomě spojujeme s čistotou na té nejvyšší úrovni. Jakýkoliv nedostatek v této oblasti pak v očích hosta snadno přeroste v pocit celkové nečistotnosti a nedbalosti.
A čeho si všimnou jako první? Jsou to věci, které doslova bijí do očí. Zašedlé spáry mezi kachličkami, které začínají chytat černou plíseň, jsou jasným signálem, že tady něco není v pořádku. Plíseň nejenže vypadá odpudivě, ale je také zdraví škodlivá, a to si dnes uvědomuje stále více lidí. Host možná nahlas nic neřekne, ale v duchu si pravděpodobně pomyslí své. A můžete si být jisti, že až se s přáteli bude bavit o vaší domácnosti, tahle „drobnost“ padne do placu. Hosté vám totiž odpustí prach na skříni, ale nešvar v koupelně či na toaletě vám budou vyčítat, aspoň mezi sebou, až od vás odejdou.
Zrcadlo, zrcadlo, kdo je v domě nejzanedbanější
Dalším kritickým bodem je zrcadlo. Upatlané zrcadlo plné zaschlých kapek vody, zubní pasty a otisků prstů působí extrémně zanedbaně. Je to plocha, do které se každý automaticky podívá, a šmouhy jsou na ní vidět okamžitě. Přitom vyleštit zrcadlo je otázkou minuty. Právě tento nepoměr mezi jednoduchostí nápravy a mírou negativního dojmu dělá z upatlaného zrcadla jeden z největších prohřešků. Ukazuje to, že majiteli domácnosti na detailech prostě nezáleží. A pokud máte zrcadlo na skříňce, vězte, že ji host pootevře, aby nahlédl dovnitř.
Odpudivě působí i vodní kámen. Ten se usazuje všude tam, kde teče voda – na vodovodních bateriích, ve sprchovém koutě, na umyvadle. Zaschlé bílé mapy vypadají nečistě a staře, i když je zbytek koupelny relativně uklizený. Lesklá, chromovaná baterie bez jediné kapky vodního kamene naopak vysílá signál pečlivosti a smyslu pro detail. Je to maličkost, která ale dělá obrovský rozdíl v celkovém vnímání prostoru.
Trůn, který nesmí zklamat
A pak je tu samozřejmě toaleta. Absolutní epicentrum potenciální ostudy. Tady neexistují žádné kompromisy. Sebemenší náznak nečistoty je prostě nepřijatelný. Mluvíme o zbytcích vodního kamene a rzi v míse, které vytvářejí nevzhledné mapy a dávají tušit, že kartáč na čištění je zde spíše dekorací. Ještě horší jsou pak jakékoliv skvrny na záchodovém prkénku. To je pro většinu lidí naprosto neúnosné. Pohled na takový „detail“ dokáže spolehlivě znechutit a host se u vás už nikdy nebude cítit stoprocentně komfortně.

Jak se vyhnout trapasu
Paradoxně ale udržet koupelnu a toaletu v reprezentativním stavu není žádná věda. Často stačí pár minut denně nebo důkladnější úklid jednou týdně. Důležitá je prevence a pravidelnost. Nenechávejte vodní kámen pořádně se zažrat, pravidelně otírejte umyvadlo a zrcadlo po každém použití, používejte čistič na toaletu a jednou za čas se zaměřte na spáry. Protože i když si myslíte, že se nikdo nedívá, právě v koupelně a toaletě probíhá ten nejdůležitější test vaší pohostinnosti. A v něm se nevyplatí selhat. Vaši hosté si to totiž budou pamatovat déle než chuť vašeho koláče.