Možná vám to zní jako pěkná nespravedlnost nebo snad špatný sen – objednáte se ke kadeřnici, na masáž nebo třeba na soukromý trénink do fitka, ale nakonec se vše zamotá a vy zaplatíte to, co jste nevyužili. Možná jste totiž přeslechli nějakou podmínku nebo si v objednávacím systému nevšimli informačního upozornění. A tak jen jako spousta dalších zůstáváte naštvaní na to, že platíte, i když jste nakonec na sjednaný termín nemohli dorazit.
Za co že to máte platit?
Stalo se to někdy už snad každému z nás – zapomeneme, nečekaně onemocníme, nebo prostě z jakéhokoliv jiného důvodu potřebujeme zrušit službu, kterou máme domluvenou. V tu chvíli ale přicházejí na scénu nepříjemné poplatky za zrušení termínu. A podle Čechů jsou čím dál častější.

Mnohdy ani nejde o „drobné“ – storno poplatky má každý nastavené jinak, ale pohybují se většinou v řádu stovek. Někteří vás dokonce nechají uhradit plnou částku a vy ani nemrknete. Záleží, kolik služba stojí a jaké má daný obchodník storno podmínky.
A jak to po vás vlastně mohou chtít? Podnikatelé se brání tím, že když nedorazíte, ztrácí peníze i čas, který mohli věnovat jinému zákazníkovi. A na jejich straně je i zákon – pokud totiž uvedli výši storno poplatku a podmínky jeho naúčtování ve chvíli, kdy jste si službu objednávali, zavázali jste se to objednáním respektovat. Podobné poplatky už někteří lidé zaznamenali i v případě dentální hygieny, psychoterapie nebo fyzioterapie.
Kdy zaplatit musíte
Jsou ale i případy, kdy se placení peněz za něco, co jste nakonec nemohli využít, dá vyhnout. Pokud jste se objednávali přes rezervační systém nebo třeba e-mail a podnik měl podmínky jasně uvedené, máte smůlu. Platit prostě musíte.

Pokud ale o žádném storno poplatku nebyla řeč, jednejte. V tu chvíli totiž zákon stojí naopak na vaší straně. Podle něj neexistuje, aby vám o storno poplatku kadeřnice nebo masér řekli až zpětně. V takovou chvíli je to jejich „smůla“, a vy nic platit nemusíte.
Můžete narazit i na třetí variantu, kterou některé služby nabízí. V případě, že se omluvíte s předstihem alespoň pár dní, bývá šance, že nic platit nebudete muset a vyberete si jen náhradní termín. Často rozhoduje včasné jednání, rychlý hovor, omluva, příjemný tón a vstřícnost. Jen to nesmíte nechávat na poslední chvíli, ani „dělat mrtvého brouka“.
Sociální sítě vřou
Na internetu už se samozřejmě objevují naštvané ohlasy těch, kteří si nepřečetli podmínky a museli zaplatit. Cítí se okradení, podvedení a naštvaní. Například paní Jana S., která se probudila s horečkou, a musela tak zrušit odpolední termín na masáž, zaplatila polovinu ceny. Jenže z pohledu zákona a poskytovatele služeb je to naprosto v pořádku – věděla totiž, jaké jsou storno podmínky.
Není se ale čemu divit, že se podnikatelé brání a říkají, že na to mají právo. Když totiž termín na nějakou ze služeb péče o tělo nebo vzhled někdo zruší třeba dvě hodiny předem, jen těžko se obratem najde někdo, kdo tuto „díru“ v rozpočtu salonu zaplatí.
Některá místa proto už zavádí i rezervační poplatky nebo platbu předem. Naštvaným Čechům, kterých je na sociálních sítích už pěkná řada, tak nezbývá než dávat pozor na to, k čemu se „upisují“ a plánovat termíny stříhání nebo tréninku tak, aby v tom čase opravdu měli volný kalendář. Jen tak si i vy budete moct v klidu užít čas pro sebe na terapeutickém sezení nebo třeba na masérském lehátku.
zdroje: penize.cz, dtest.cz, mesec.cz, dtest.cz