Až když jsem přišla na třídní schůzky, pochopila jsem. Už na chodbě se mezi rodiči nenápadně předváděly značkové kabelky a nejnovější modely telefonů. Děti se nenuceně chlubily, co všechno dostaly k narozeninám, a v koutě se řešilo, kdo kam jede letos na exotickou dovolenou. V obyčejných šatech jsem mezi nimi působila, jako bych sem nepatřila. Nebylo to o učení, ale o soutěži v pozlátku.

Ambice rodičů vs. pohoda dětí
Rodiče chtějí svým dětem zajistit co nejlepší budoucnost, to je pochopitelné. Jenže tlak na prestiž a výkon může snadno převážit nad tím, co dítě skutečně potřebuje. Výběrová škola slibuje kvalitní výuku, ale prostředí, kde se hodnotí i značky na tričku, umí sebedůvěru rychle nahlodat. Česká školní inspekce ve své Zprávě o stavu a vývoji vzdělávání 2023/24 doslova uvádí:
„Kvalitní vztahy mezi žáky a pozitivní klima třídy patří mezi klíčové faktory, které ovlivňují školní úspěšnost i motivaci k učení.“
Když třída není jen o známkách
Sociální dynamika třídy dokáže zamíchat kartami. Pokud se denně porovnává, kdo má lepší telefon nebo dražší boty, děti mohou zažívat úzkost nebo se stáhnout do sebe. V českých výzkumech klimatu škol se opakovaně objevuje, že právě tlak vrstevníků a neformální soutěž o status patří mezi nejčastější zdroje stresu. Národní pedagogický institut ČR ve své publikaci Prevence rizikového chování ve škole potvrzuje:
„Podpora bezpečného a přátelského prostředí je zásadní pro duševní zdraví žáků a pro jejich chuť učit se.“
Otevřený rozhovor je základ
První krok? Naslouchat. Místo vět typu „to si zvykneš“ je potřeba dát dítěti najevo, že jeho pocity jsou důležité, a společně hledat řešení. Pomáhá i pojmenování situace, vysvětlit, že porovnávání majetku není měřítkem hodnoty člověka.
Dobrým krokem může být promluva s třídním učitelem, který má možnost v kolektivu nastavit jasnější pravidla. V mnoha školách fungují i školní psychologové nebo metodici prevence, kteří podobné napětí řeší každý den a dokážou nabídnout praktické tipy.
Posilování sebevědomí
Někdy stačí posílit sebevědomí jinde, třeba v kroužku, kde panuje přátelštější atmosféra, nebo při rodinných aktivitách, které dítěti připomenou, že jeho hodnota se neměří cenovkou.
Odborníci na dětský rozvoj dlouhodobě zdůrazňují, že stabilní zázemí a pocit podpory doma mají pro psychickou pohodu zásadní význam. Pokud dítě zažívá přijetí v rodině a má možnost uspět v aktivitách, které ho baví, lépe odolává tlaku zvenčí.

Kdy zvažovat změnu
Pokud tlak nepolevuje a dítě se trvale necítí dobře, není ostuda zvážit jinou školu. Důležitější než nálepka „výběrová“ je prostředí, ve kterém se může rozvíjet bez neustálého porovnávání. Prestiž ztrácí význam, pokud každý den začíná strachem z dalšího „módního přehlížení“.
Každá rodina hledá pro své dítě to nejlepší a občas je nutné znovu přehodnotit, co to vlastně znamená. Ať už zůstanete u stávající školy, nebo zvolíte jinou, nejdůležitější je, aby dítě cítilo podporu a klidné zázemí doma. To je hodnota, kterou žádná prestižní adresa ani nejnovější telefon nenahradí.