Chorvatsko bylo dlouho v hledáčku českých turistů jako cenově přívětivé místo na letní dovolenou. Časy, kdy jste si v tamních podnicích mohli vychutnat specialitu za přijatelný peníz, jsou ovšem pryč. V prominentních rekreačních oblastech stoupají ceny do astronomických výšin a to nejen v restauracích.
Nejednoho hosta ze západní Evropy zaskočí, kolik v sezoně stojí například obyčejné špagety nebo mořská ryba. Česko-chorvatská letní idyla tak dostává trhliny, hlavně při pohledu do jídelních lístků. Zkušenosti z přímořských letovisek potvrzují, že trend zdražování v Chorvatsku nabírá na síle.

Letošní sezóna v Chorvatsku přináší zklamání. Češi už tu nejsou vítáni, říká majitelka penzionu
Češi se do Chorvatska rok co rok rádi vrací, ale v posledních sezónách si začínají všímat, že jejich někdejší výjimečné postavení mezi turisty se vytrácí.
Chorvatský restauratér promluvil o Češích
Běžné italské jídlo, jako jsou boloňské špagety, tu můžete v některých restauracích pořídit klidně za 25 euro. Místní specialita plejskavica vyjde na 20 euro, grilované kalamáry na 35 euro a pokud si dopřejete rybu z denní nabídky, bez problému zaplatíte i 60 euro. Ani běžné nápoje nemusí být zrovna levné.
Pivo často přesahuje pět euro, míchané drinky klidně atakují desítku. Přesto jsou chorvatské podniky v létě plné. Místní podnikatelé však otevřeně přiznávají, že svůj byznys staví na turistech ze západní Evropy, kde jsou lidé na vyšší ceny zvyklí. Češi se podle některých restauratérů ocitají na nižších příčkách v pomyslném žebříčku klientely.
Jak potvrzuje majitel známé restaurace ve Splitu, jeho podnik je otevřen hlavně Němcům, Rakušanům nebo návštěvníkům z Nizozemska. Svěřuje, že z jednoho stolu obsazeného českými hosty má většinou asi poloviční tržbu oproti západním turistům, kteří bývají ochotnější při konzumaci i spropitném.

Do své restaurace je nechce pouštět
Čeští hosté si podle vyjádření někdy vybírají ta nejlevnější jídla, udrží se jen u jednoho piva či vína a dýško často nedosáhne obvyklých standardů. Na místě, kde se považuje za samozřejmost přinejmenším deset procent spropitného, to prý rozhodně nestačí.
Jak uvedla jedna z cestujících, zkušenosti s tímto provozovatelem nejsou zrovna příjemné. Několikrát se jí stalo, že jim tvrdil, že má všechny stoly rezervované, jen aby je nemusel usadit. Stejně tak to potvrzují i jiní cestovatelé ve skupince na Facebooku, kde se několik z nich shodlo, že se Chorvaté začali k českým turistům chovat nevybíravě a nevhodně.
Podle zkušených provozních proto dostačující odměna obsluze rozhoduje i o tom, zda se hosté příště do stejného podniku dostanou bez čekání nebo vůbec. Zájem Čechů o Chorvatsko zatím kvůli cenám zásadně neklesá, ale je zjevné, že tuzemští turisté už nejsou těmi, koho by podnikatelé vítali s otevřenou náručí.