Letos byla zveřejněna studie, která shrnula 132 dřívějších studií probíhajících v rozmezí posledních 128 let. Tyhle výzkumy dohromady zahrnovaly přes 42 tisíc účastníků, což je opravdu vypovídající vzorek. Podle závěrů autorů spolu konzistentně souvisejí barvy a emoce. Některé pocity se přitom neliší napříč celým světem. Psychologie barev tak může hrát roli i během výběru automobilu. Při koupi nového vozu sice obvykle hraje primární roli cena, ale barevné provedení bývá neméně důležité. Už podle toho lze možná odhadnout některé majitelovy rysy.
Tuhle barvu preferují piráti silnic
Existuje „podezření“, že řidiči, kteří jsou pro ostatní účastníky silničního provozu postrachem, jezdí v červených autech. Tahle barva je obecně spojována se silnými emocemi. Působí energicky, přičemž evokuje lásku a vášeň, ale také hněv či vztek. Majitelé červených aut často signalizují svou dynamickou energii, vášnivost a poněkud vzpurné vnitřní nastavení. Není tedy divu, že se mezi nimi mohou hojněji nacházet i piráti silnic, kteří poměrně běžně překračují povolenou rychlost.

Červená může odkazovat ke sportovně laděným vozům a líbí se řidičům, kteří rádi čas od času sešlápnou plyn až na podlahu. Průzkum dokonce odhalil, že auta s červenou karosérií bourají až nezvykle často. Nabízí se otázka, jestli tuhle barvu vnímají jako ohrožující i ostatní řidiči. Posvítila si na to studie z roku 2015. Přestože barva vozu dle jejích výsledků ovlivnila dobu odezvy účastníků, na rozdíl od očekávání červená auta nevyvolala rychlejší reakce ani vyšší vnímanou úroveň rizika.
Co mohou vypovídat další barvy?
Zdá se, že vozidla určité barvy se stávají účastníky dopravních nehod častěji než jiná. Kromě červené přitom obvykleji bourají rovněž hnědá a žlutá auta. Majitelé hnědých automobilů bývají považováni za praktické, přičemž se neradi zabývají detaily, tedy možná i pravidly silničního provozu. Větší počet nehod však nemusí být jejich chyba. Hnědá je totiž za snížené viditelnosti hůře vidět.
V případě žlutých vozidel se hovoří o tom, že řidiči preferující tuhle barvu jsou více ochotni riskovat a bývají extrovertnější i extravagantnější. Žlutá se přitom stejně jako červená častěji objevuje u sportovních vozů. Preferují ji tedy opět milovníci rychlé jízdy. Co zelená? Ta bývá vnímána spíše bezpečněji, ovšem křiklavé tóny už mohou odkazovat k řidičům, kteří na sebe chtějí upozorňovat.
Podle statistik jezdí bezpečněji řidiči bílých, šedých a stříbrných vozů. Tyhle barvy totiž obvykle volí lidé, kteří nepotřebují nijak vyčnívat. To se často může týkat i stylu jízdy. Za méně rizikovou je považována i modrá. Lidé ji často popisují jako barvu stability a bezpečnosti. A co černá? Ta je obvykle popisována jako sexy, silná a tajemná. Proto bývá nejoblíbenější pro luxusní vozidla.

Barva auta a Češi
Platí psychologie barev u automobilů bezpodmínečně? Samozřejmě že ne. Všechny lidi nelze zaškatulkovat podle toho, jakou barvu auta mají. Přesto může tenhle prvek něco vypovídat o tom, kdo je vlastníkem vozidla. Proto je zajímavé, jaká auta volí nejčastěji Češi. Podle statistik se jedná o šedou a bílou barvu. Mnozí z nás tedy nemají potřebu vyčnívat z davu. Kromě těchto dvou barev je oblíbená ještě černá, která je typičtější pro luxusní vozy. Největší obliba šedé, černé a bílé se v průběhu posledních let v podstatě nemění.
zdroje: link.springer.com, mojepsychologie.cz, verywellmind.com, luxuriousmagazine.com