Zpět na kategorii

Reklamní pravidla se zpřísňují! Tohle vás může překvapit a dotkne se to i vás

Michaela Hanelová
12. 2. 2025, 19:22
Rady a tipy

Změny mají za cíl zvýšit ochranu spotřebitelů a zajistit, že k nim budou proudit ověřené a pravdivé informace. O co přesně jde a jaké novinky nás čekají od 1. července 2025?

Ilustrace marketingové kampaně na digitálních platformách
Foto: Freepik

Reklama v České republice se brzy změní. Vláda schválila novelu zákona o regulaci reklamy, která zavádí jasnější pravidla a přísnější dohled nad reklamou na kojeneckou výživu, humánní léčivé přípravky a zdravotnické prostředky.

Konec nejasností, větší ochrana spotřebitelů

Novela reaguje na dlouhodobé problémy na trhu s reklamou a přináší konkrétnější pravidla, která mají zabránit zavádějícím tvrzením. Podle ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka nový zákon zamezí klamavé reklamě, zejména v oblasti zdravotnických prostředků, kojenecké výživy a léčiv. Spotřebitelé tak budou mít jistotu, že se k nim dostanou jen ověřené informace, zatímco firmy se vyhnou právním nejasnostem a možným sankcím.

Změny se dotknou také dozorových orgánů. Dohled nad reklamou na kojeneckou výživu nově převezme Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI), která nahradí krajské živnostenské úřady. Cílem je důslednější kontrola dodržování pravidel a sjednocení dohledu v rámci jednoho úřadu.

Ilustrace reklamy na billboardu s upozorněním na regulaci

Mění se pravidla u zdravotnické reklamy

Jednou z nejvýraznějších změn je povolení reklamy na některé zdravotnické prostředky, které byly dosud striktně regulovány. Nově bude možné propagovat prostředky vydávané na poukaz nebo žádanku od lékaře, například sluchadla, kontaktní čočky pro děti nebo přístroje na léčbu spánkové apnoe.

Podle Štěpána Hofmana, náměstka ministra průmyslu a obchodu, zde nehrozí ovlivňování spotřebitelů reklamou, protože o předepsání prostředku rozhoduje lékař. Naopak, u zdravotnických prostředků, které musí aplikovat odborný zdravotnický personál, zůstává reklama nadále zakázána. To se týká například kloubních náhrad, nitroočních čoček pro dospělé nebo nitroděložních tělísek. Novela také posiluje zákaz zapojení celebrit a influencerů do propagace těchto prostředků, aby byla zachována objektivita informací.

Kojenecká výživa: Přísnější kontrola a nový dozorový orgán

Reklama na kojeneckou výživu je citlivou oblastí, která podléhá přísné regulaci. Novela přináší zásadní změnu v tom, kdo bude kontrolovat dodržování pravidel. Místo krajských živnostenských úřadů tuto roli převezme Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která má v této oblasti větší pravomoci a odborné zázemí. Cílem této změny je důslednější dozor a lepší vymahatelnost pravidel.

V oblasti reklamy na humánní léčivé přípravky novela zavádí důležitou inovaci – možnost poskytovat povinné informace elektronicky. Dosud musely být tyto informace poskytovány pouze fyzicky, což bylo administrativně náročné. Nově bude možné využívat elektronické formy, což sníží byrokratickou zátěž a umožní rychlejší šíření informací.

Kromě toho novela umožní za určitých podmínek šířit informace nejen lékařům, ale i jiným odborníkům, například nelékařským zdravotnickým pracovníkům nebo pacientům s odbornými znalostmi. Cílem je, aby se odborné informace dostaly k širšímu okruhu lidí, kteří je potřebují k rozhodování o zdravotní péči.

Smartphone s otevřenou aplikací zobrazující placenou reklamu

Reklama na léčivé přípravky směrem k veřejnosti

Reklama na léčiva určená široké veřejnosti nebude zakázána, ale některé její formy budou podléhat regulaci. Například poskytování vzorků léčiv nebo šíření neověřených informací o léčivých prostředcích bude možné pouze za přísně stanovených podmínek. Podle Jana Strakoše, ředitele odboru živností a spotřebitelské legislativy, byla tato část novely konzultována s Ministerstvem zdravotnictví i profesními komorami, aby se předešlo nejasnostem.

Pro běžné spotřebitele to znamená větší transparentnost v oblasti reklamy a lepší ochranu před zavádějícími tvrzeními. Reklama na zdravotnické prostředky, léčiva a kojeneckou výživu bude přísněji regulována, ale zároveň bude umožněno efektivnější poskytování informací elektronickou cestou.

Grafické znázornění digitální reklamy a jejího dosahu

Reklamy mají být snadnější a čitelnější

Novela také usnadní orientaci ve zdravotnických reklamách, protože přinese jasnější pravidla a odstraní zmatečné regulace. Pokud tedy výrobek uvidíte v reklamě, budete mít větší jistotu, že informace v ní odpovídají realitě.

Nová pravidla mají jasný cíl – chránit spotřebitele a zároveň umožnit modernější a efektivnější komunikaci. Zatímco některé druhy reklamy se zpřísní, jiné dostanou nový prostor díky možnosti elektronického informování. Změny vstoupí v platnost 1. července 2025, a budou mít dopad na firmy i zákazníky. V době, kdy je reklamní prostor plný zavádějících tvrzení a neověřených informací, představuje novela krok správným směrem k lepší ochraně a transparentnosti.

Nejnovější články

Tohle pod stromem na zahradě nikdy nenechávejte. Vypadá to banálně, ale přivolává hmyz, plísně a choroby

Adriana Singerová
23. 9. 2025, 16:36
Rady a tipy

Podzimní sklizeň plodů na zahradě je pro mnoho lidí radostná událost, dozrávají poslední švestky, jablka, hrušky i broskve. Jenže právě teď, kdy nás přeplněné koše motivují k dalšímu sběru, často přehlédneme jednu zásadní chybu, která může ovlivnit zdraví celé zahrady na měsíce nebo dokonce roky dopředu.

Část seniorů vyhazuje stovky korun měsíčně: Televizní poplatky vůbec platit nemusí. Tady je důvod

Věra Krausová
23. 9. 2025, 13:30
Finance

Každý měsíc odchází z peněženek občanů ČR stovky korun na televizní a rozhlasové poplatky. Jenže v seniorském věku, kdy lidé často žijí jen z důchodu a musí hlídat každou korunu, jde o výdaj, který může citelně zatěžovat rozpočet. Málokdo přitom ví, že zákon nabízí možnost, jak se od těchto plateb osvobodit.

Pokladní se vysmála bezdomovci v roztrhaném kabátě. Jeho odpověď jí navždy zavřela pusu

Petr Šindelář
23. 9. 2025, 9:30
Lifestyle

Chování prodavačů a prodavaček k zákazníkům je velké téma. Někdo je pro příjemné vystupování, další preferuje pragmatický přístup. Občas ale může být takové chování naprosto přes čáru. Obchod je totiž místem, kde se střetávají lidské příběhy, emoce i předsudky, a proto může být každý kontakt mezi prodávajícím a zákazníkem zkouškou slušnosti a respektu.

Nový trik zahrádkářů: Tato obyčejná rostlina odradí krtky i slimáky během jediné noci. Vysaďte teď na podzim

Aneta Kaplanová
23. 9. 2025, 4:15
Rady a tipy

Podzim je ideálním obdobím, kdy můžeme zahradě poskytnout něco navíc. Kromě běžných prací, jako je úklid listí nebo příprava dřevin na zimu, se nabízí možnost vysadit rostliny, které mají dvojí účinek. Na jaře dokážou vykouzlit barevnou a živou podívanou, a zároveň se postarají o ochranu záhonů. Díky svým přirozeným vlastnostem odradí nejen krtky, ale také slimáky, kteří dokážou během krátké doby znehodnotit úrodu i okrasné rostliny.

Nejúčinnější trik na mytí oken: Funguje 100x líp než ocet a skla budou zářit ještě v prosinci. V říjnu je poslední šance

Monika Brešťanská
22. 9. 2025, 21:50
Rady a tipy

Mytí oken patří mezi nejméně oblíbené domácí práce. Šmouhy na skle, zažloutlé rámy a prach se usazují víc, než bychom chtěli, a stačí jeden podzimní déšť, aby veškerá snaha přišla vniveč. Právě proto se doporučuje pustit se do velkého úklidu ještě v říjnu. Je to poslední šance, jak si užít čistý a světlý domov po celou zimu.