Zpět na kategorii

Pokladní se vysmála bezdomovci v roztrhaném kabátě. Jeho odpověď jí navždy zavřela pusu

Petr Šindelář
23. 9. 2025, 9:30
Lifestyle

Chování prodavačů a prodavaček k zákazníkům je velké téma. Někdo je pro příjemné vystupování, další preferuje pragmatický přístup. Občas ale může být takové chování naprosto přes čáru. Obchod je totiž místem, kde se střetávají lidské příběhy, emoce i předsudky, a proto může být každý kontakt mezi prodávajícím a zákazníkem zkouškou slušnosti a respektu.

Pokladní se vysmála bezdomovci v roztrhaném kabátě. Shutterstock

Jak se chovat k zákazníkovi? Podle názoru odborníků mu musí být prodávající vždy nablízku, ale neotravovat ho. Zákazník by se měl případně ozvat sám, musí mít ovšem komu. Někdy se mohou prodavači či prodavačky chovat dosti nevhodně. To odhalí náš příběh, kdy bylo vystupování pokladní opravdu přes čáru. A také na to doplatila. Zaměříme se ovšem i na opačný problém, totiž na chování zákazníků k zaměstnancům obchodů, které v některých případech také není dvakrát příkladné.

O pokladní, které spadla čelist

Stalo se to v Praze. V jednom z místních supermarketů stojících na okraji hlavního města Česka. Do obchodu přišel muž ve středních letech, který už z dálky vzbuzoval pozornost. Vesměs nelibou. Oblečen byl v roztrhaném kabátě a nepříliš čistých kalhotách, takže se hned na první pohled jednalo o člověka bez domova. Muž si dal do košíku několik věcí z kategorie nejlevnějších a zamířil k pokladně. Zde se však stalo něco, co nikdo nečekal.

U pokladny se muži namísto profesionálního přístupu prodavačka vysmála a utrousila několik poznámek, že „to je teda kšeft, že takový člověk dělá obchodu jen ostudu a že stejně utratí jen pár desetikorun“. Pak ovšem přišel šok. Z muže se totiž vyklube tzv. mystery shopper z firmy, kterou si obchod najal, aby prověřila chování personálu k zákazníkům. Jeho odhalení prodavačce navždy zavřelo ústa. Minimálně v tomhle obchodě. Zde totiž definitivně skončila.

I v supermarketech je důležitý vzájemný respekt. Zdroj: Shutterstock

I takhle zaměstnavatel prověřuje zaměstnance

Mystery shopping je způsob, jak (nejen) obchody zkoumají kvalitu chování svých zaměstnanců. Jde o metodu, která může vést ke zkvalitnění služeb. Na ty je kladen čím dál větší důraz. Přínos utajených nákupů se na rozdíl od našeho příběhu obvykle projeví v dlouhodobějším časovém horizontu. Mystery shoppeři přitom nehodnotí jen chování a znalosti prodavačů. Mohou také sondovat informace o fyzickém prostoru nebo o zákaznickém servisu. Co je mystery shopping podle odborníka?

„Je to výzkum trhu s důrazem na měření kvality nabízených produktů nebo služeb. A v konečném důsledku jde o snahu o zlepšení a podporu prodeje. Na veřejnosti byla dříve asi nejvíce spojována s ‚tajnými návštěvami‘ gastro provozů nebo třeba i hotelů, kde neohlášení výzkumníci pro majitele podniku sondují úroveň všech možných služeb,“ vysvětlil Václav Šojdel z agentury Market Vision.

Mystery shopper může vypadat jakkoli. Zdroj: Shutterstock

Mělo to skončit vyhazovem?

Jak ukazuje náš příběh, mystery shopping může skončit i ukončením pracovního poměru. Obvykle se to však nestává. Existuje názor, že by měl spíš vést k pozitivní motivaci, nikoli k negativním důsledkům. K propuštění zaměstnance navíc většinou vede více důvodů, jako je třeba i výše tržby či obrat. Mají-li podle některých odborníků zaměstnanci horší výkonnost, vedoucí by jim měl poskytnout například nějaký individuální školící nebo koučinkový program. Zkrátka a dobře skutečnou pozitivní motivaci.

Co z toho všeho vyplývá? Že by prodávající měli slušně obsloužit každého slušného zákazníka. Tím jsme se ovšem dostali k přesně opačnému problému, totiž k chování zákazníků v obchodech. Někdy totiž mohou jednat agresivně, nerespektovat pravidla, být neukáznění, na vše spěchat, poškozovat zboží či dokonce krást. A také se chovat pohrdavě. I zákazníci tedy trousí poznámky, které se prodavačů i prodavaček mohou dotknout. Naprosto zásadní je proto vzájemný respekt obou stran.

Nejnovější články

Pokladní se vysmála bezdomovci v roztrhaném kabátě. Jeho odpověď jí navždy zavřela pusu

Petr Šindelář
23. 9. 2025, 9:30
Lifestyle

Chování prodavačů a prodavaček k zákazníkům je velké téma. Někdo je pro příjemné vystupování, další preferuje pragmatický přístup. Občas ale může být takové chování naprosto přes čáru. Obchod je totiž místem, kde se střetávají lidské příběhy, emoce i předsudky, a proto může být každý kontakt mezi prodávajícím a zákazníkem zkouškou slušnosti a respektu.

Nový trik zahrádkářů: Tato obyčejná rostlina odradí krtky i slimáky během jediné noci. Vysaďte teď na podzim

Aneta Kaplanová
23. 9. 2025, 4:15
Rady a tipy

Podzim je ideálním obdobím, kdy můžeme zahradě poskytnout něco navíc. Kromě běžných prací, jako je úklid listí nebo příprava dřevin na zimu, se nabízí možnost vysadit rostliny, které mají dvojí účinek. Na jaře dokážou vykouzlit barevnou a živou podívanou, a zároveň se postarají o ochranu záhonů. Díky svým přirozeným vlastnostem odradí nejen krtky, ale také slimáky, kteří dokážou během krátké doby znehodnotit úrodu i okrasné rostliny.

Nejúčinnější trik na mytí oken: Funguje 100x líp než ocet a skla budou zářit ještě v prosinci. V říjnu je poslední šance

Monika Brešťanská
22. 9. 2025, 21:50
Rady a tipy

Mytí oken patří mezi nejméně oblíbené domácí práce. Šmouhy na skle, zažloutlé rámy a prach se usazují víc, než bychom chtěli, a stačí jeden podzimní déšť, aby veškerá snaha přišla vniveč. Právě proto se doporučuje pustit se do velkého úklidu ještě v říjnu. Je to poslední šance, jak si užít čistý a světlý domov po celou zimu.

Kolik peněz v hotovosti držet pro případ krize: Odborné odhady zveřejnily překvapivou částku

Lucie Mátéová
22. 9. 2025, 17:12
Rady a tipy

Když se řekne krize, spousta Čechů si představí hotovou apokalypsu. Přitom to, na co by se měli připravit, je mnohem pravděpodobnější. Vichřice, výpadek proudu nebo třeba povodně – to vše může přinést problémy, při kterých budete potřebovat zásoby jídla i peněz. Stačí jen vědět, co a kolik si připravit, a můžete být v klidu.

Konec volnosti a tajného surfování po internetu v práci. Od listopadu firmy zavedou největší pracovní dohled v dějinách Česka

Hana Raiskubová
22. 9. 2025, 16:59
Lifestyle

Od listopadu začne platit nový zákon, který má ochránit firmy, nemocnice, instituce i zaměstnance před rostoucím počtem kyberútoků. S nástupem AI jsou totiž hackerské útoky čím dál častější a sofistikovanější. Pokud pracujete ve firmě, která bude nově tuto povinnost mít, dotkne se tato novinka i vás samotných.