Sem nejezděte s českou, ale ani jinou registrační značkou. Místní vás dost možná nahlásí, stejně tak jako všechny ostatní, kteří se autem dostanou tam, kam nemají. Důraz na to, aby auta nepokrývala každý centimetr planety, už uplatňují v různých zemích a městech napříč celým světem. Pokud se chystáte právě sem, zjistěte si, kam autem můžete, a kde už budete mít problém.
Omezování aut ve městech má stoupající tendenci
Vedení měst se stále častěji uchylují k možnostem jak omezit automobilovou dopravu ve městech. Pohnutky k tomu mají různé. Někdo se zaříkává ekologií, jiný zátěží pro historické stavby a cesty, jinde však k takovému kroku přistupují hlavně proto, že jiné možností urbanistická řešení města nenabízejí. Největším strašákem stále rostoucí automobilové dopravy jsou emise v ovzduší a také prostor, který auta zabírají. Volná místa pak chybí v dalších otázkách z oblastí výstavby, městské zeleně a bezpečnosti.
Centrem Benátek po svých
Jedním z nejznámějších evropských měst, kde auta velmi bojkotují, jsou italské Benátky. Z velké části je to dáno jejich urbanistickým řešením a všudypřítomnými vodními kanály. Auto musíte nechat na některém ze záchytných parkovišť na okraji města a dál se pohybovat po svých nebo za pomoci lodní dopravy, která je zde velmi rozvinutá.

Amsterdam jde cestou nízkoemisních zón
Vedení Amsterdamu patří svými rozhodnutími ohledně ekologie a snížení emisí automobilů dlouhodobě ke špičce. Postupně rozšiřuje nízkoemisní zóny, čímž chce maximálně podpořit elektromobilitu. Místní obyvatelé jsou na nižší podíl aut dávno zvyklí, jsou evropskými průkopníky v jízdě na kole. Více než 60 % amsterdamských obyvatel kolo využívá denně. V rámci města najdete až 400 kilometrů cyklotras.
Od roku 2025 se přidal i Dubrovník
Historické město chorvatské metropole je od letošního června taktéž autem nedostupné. Vedení města se tímto krokem snaží eliminovat dopravní zácpy a hlavně chránit památky zapsané na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Do širšího centra se nyní dostanou jen auta s potřebným povolením spojeným s ověřenou registrační značkou vozidla.
Největší zóna bez aut na světě
Takovým prvenstvím se pyšní nejstarší část města Fes v Maroku, Fes el-Bali. Populace žijící ve starobylých křivolakých uličkách čítá necelých 160 tisíc lidí. Urbanistické řešení a cenná architektura nejsou stavěné na průjezd automobilů. Celá čtvrť je tak pouze pěší zónou, do které se autem v žádném případě nedostanete.

Přidávají se další města
Měst, která chtějí na svém území eliminovat automobilovou dopravu, přibývá. Některá jsou více radikální a vjezd zakazují úplně bez výjimky, jinam mohou auta pouze ve vybrané dny a časy, jiné lokality jdou cestou propagace elektromobility a omezují pouze vjezd automobilů, které nesplňují nejmodernější emisní normy. Možností omezení dopravy je celá řada. Existují však příznivci i odpůrci těchto řešení.
Zlepší omezení aut lidské zdraví?
Právě ochrana životního prostředí, které má přímý vliv na lidské zdraví, je jedním z důvodů, proč města auta na svém území omezují. Emise se sice postupně daří snižovat, ovšem to není jediné hledisko. Výzkumy ukazují, že automobily mají vliv i na psychickou stránku. Žít neustále ve světě dopravních kolon, semaforů, hluku a soustavných vibrací, které doprava způsobuje, může být příčinou zvyšujícího se počtu depresí.
Ani u nás není omezování automobilové dopravy ničím výjimečným. Například v Praze už dnes také existují zóny, kam mají auta vjezd zakázán, a tendence se neustále zvyšují – omezení aut v centru je součástí plánů dalšího městského rozvoje. Až příště vyrazíte autem za zážitky, dopředu si zjistěte, kam se autem můžete dostat. Do vybraných měst nejezděte, nebo vás místní okamžitě nahlásí.
zdroje: estav.cz, tn.nova.cz, flowee.cz, energiebezemisi.cz