Zpět na kategorii

Drsná rána pro české domácnosti. Za tuto základní potravinu si nově připlatíte více než dřív

Michaela Hanelová
30. 7. 2025, 7:17
Lifestyle

V obchodech čekají zákazníky zásadní změny. Vejce z klecových chovů, která zatím tvoří podstatnou část nabídky, musí nejpozději do roku 2027 zmizet.

Prázdné police v potravinách, na jedné z nich leží poslední balení vajec
Češi budou muset sáhnout hlouběji do kapsy při nákupu této potraviny. Foto: Depositphotos.com

Některé řetězce jako Billa nebo Delmart už klecová vejce přestaly prodávat a zaměřují se na zákazníky, kteří hledají kvalitnější produkty. Lidl plánuje totéž během letošního roku a další obchodníci se chystají následovat jejich příklad. Definitivní zákaz prodeje těchto vajec stanovuje legislativa na rok 2027. Tento přísný požadavek vyplývá z nových pravidel týkajících se welfare zvířat.

Podle zkušeného zemědělce Mirka Bláhy změna znamená, že někteří chovatelé končí, protože se jim nevyplatí investovat do nových technologií a typu chovu slepic. S omezením produkce vajec z klecových chovů se tedy nabídka na trhu ztenčí, což automaticky povede k růstu cen.

Vejce postupně zmizí z regálů. Foto: Depositphotos.com

Základní potravina zmizí z pultů

Cena jednoho vejce může stoupnout až k deseti korunám, což je výrazný nárůst oproti současné situaci. Dalším faktorem je preference bílých vajec oproti hnědým. Bílé slepice snášejí o deset procent vajec více, a proto je jejich chov ekonomicky výhodnější. Produkce hnědých vajec je naopak dražší, a proto se očekává její pokles.

Tato změna může také ovlivnit soběstačnost České republiky v produkci vajec. Pokud počet chovů klesne, bude možná nutné vejce dovážet, což dále zvýší ceny a závislost na zahraničním trhu.

Zákazníkům tak nezbývá než se připravit na dražší ceny a menší dostupnost vajec z běžných zdrojů. Vývoj v oblasti chovu slepic a regulace trhů tedy v nejbližších letech výrazně ovlivní nejen cenu vajec, ale i celkovou nabídku potravin v obchodech.

Zdroj: rozhovor se zemědělcem, aktuální legislativa a vyjádření obchodních řetězců