Zpět na kategorii

Chorvati vymysleli pro Čechy novou přezdívku. Horší urážku turisté dlouho neslyšeli, je to ponižující

Michaela Hanelová
17. 8. 2025, 2:50
Cestování

Jestli existuje místo, kde se Češi cítí skoro jako doma, pak je to rozhodně Chorvatsko. Kvůli sluníčku, tyrkysovým plážím i dostupnosti sem míří každé léto nekonečné davy. Jenže i když si užíváme dovolenou naplno, letos jsme dostali od místních novou posměšnou nálepku. A ta tentokrát bolí snad ještě víc než ta stará.

Lidé si užívají slunečný den na pláži Bačvice s výhledem na moře a město Split
Paštikáři jsou minulostí. Chorvati teď Čechům říkají tak, že to zabolí ještě víc. Foto: Shutterstock

Slunce zapadá nad Jadranem, pláž ještě voní mořem a nad hladinou visí vzpomínka na doby, kdy dovolená v Chorvatsku patřila k létu stejně neochvějně jako zmrzlina na hlavní promenádě. Pro mnoho Čechů je to pořád srdcovka a tahle středomořská klasika těžko zmizí z oblíbených destinací. Přesto se atmosféra u Jaderského moře za poslední roky proměnila. A ta změna je patrná nejen v tom, co platíte v restauracích, ale i v tom, jak vás vnímají místní.

Nemalá část turistů stále zůstává věrná svému režimu, kdy si na cestu zabalí paštiky, rohlíky a všechno, co přežije dlouhé hodiny v autě i ve vedru. Bylo období, kdy se tomuhle svéráznému zvyku domácí jen tiše smáli a vymýšleli pro české hosty i drobně posměšné přezdívky. Hrdě jsme nesli nálepku paštikáři, protože jsme byli poznat na první pohled.

Češi se právem pyšnili svou přezdívkou

Batoh, deka, konzerva a téměř vždy vlastní jídlo, u kterého ceny v místních bistrech působily až směšně vysoké. Nyní se ale karta obrací. Loňská sezóna a hlavně nástup jednotné měny přinesly skokové zdražení. Plno dovolených je najednou kalkulováno do poslední koruny. Češi to mají u Jadranu těžké. Zatímco pro spoustu národností je dovolená v Chorvatsku hlavně o zážitcích, ochutnávání místní kuchyně a neřešení rozpočtu, pro stovky tisíc Čechů začíná dovolená často v supermarketu.

Mohlo by vás zajímat

Tyto lázně jsou nejkrásnější v republice a Češi na ně nedají dopustit. Pro důchodce jsou navíc za pár korun

Michaela Hanelová
16. 8. 2025, 0:33
Cestování

Hotel Termal Mušov v Pasohlávkách je pro spoustu lidí takovým malým jihomoravským pokladem. Najdete ho na břehu Novomlýnských nádrží a nepřehlédnete ho hlavně proto, že nabízí něco, co vám většina ubytování na jižní Moravě nenabídne – totiž skutečně léčivou sirnou vodu a atmosféru, kterou si jinde prostě neužijete.

Ceny tu naskakují mnohem rychleji – ostatně za lahev vody, máslo nebo obyčejný balík kávy tu klidně necháte dvakrát víc než v pražském obchodě. Zmrzlinu na promenádě si spousta rodin rozmyslí a s nápoji v restauraci se to letos opravdu nepřehání. Zatímco v minulosti hlavní přezdívka narážela na obsah tašky, teď jsme pro Chorvaty i kalkulátoři či chodící kalkulačky.

Tento nový termín prý vznikl poměrně spontánně. Češi jsou totiž mezi turisty zřejmě nejvíc pečliví v průběžném přepočítávání cen, ať už stojí ve frontě na pizzu, nebo na tržnici. Mnozí před každým nákupem vytahují mobil či skutečný kalkulačku a nahlas řeší, zda stoji káva opravdu za tolik, kolik na účtence svítí. Někteří prodavači i hostinští už pojmenování používají tak běžně, že se ho nestydí prohodit i mezi sebou. Samozřejmě v chorvatštině, ale často dost hlasitě, aby bylo jasné, komu je přezdívka určena.

Dovolená u moře a letní radovánky.
Češi u Jadranu zuří. Nová přezdívka od Chorvatů je mnohem ponižující než paštikáři. Foto: Shutterstock

Čechům se nelíbí, že jsou terčem posměchu

Není to pouze otázka úspor. Lidé jednoduše reagují na to, jak skokově se ceny změnily. Rok 2023 přinesl euro a s ním i růst, který je v Chorvatsku znát i běžnou optikou. Stačí srovnat účtenky z minulé sezóny: položky jako mléko, máslo, pečivo nebo zmíněná balená voda mohou být o dvacet procent dražší. Sklenice čepovaného piva za více než sto korun, burger v restauraci za téměř tři stovky.

Mohlo by vás zajímat

Kdo by se nedivil? To už nejsou částky, které by mohl přehlédnout kdokoliv s průměrným rozpočtem na dovolenou. Návštěvníci si více hlídají peníze i menší výdaje, a proto přibývá i nákupů v obchodech mimo hlavní promenády. Z rozčarování nad drahými zážitky vznikají i silné emoce.

Někteří místní už na sítích otevřeně píší, že nechápou logiku takového šetření během prázdnin. Jiní vtipkují, že je lepší zůstat doma, než litovat každé eura za kávu nebo drink. Tohle napětí ale vytváří jen další bariéru a někdy i zbytečné neporozumění – koneckonců, ne všichni tráví dovolenou jako předváděcí manekýni na hlavní promenádě, že?

Nádherné město v Chorvatsku, které stojí za návštěvu.
Češi u moře mají novou hanlivou nálepku. Chorvati přišli s ještě drsnějším označením. Foto: Shutterstock

Chorvati se baví, Češi se doslova urazili

Stále však nelze opomenout, že i přes vliv nových přezdívek a ironických komentářů zůstává Chorvatsko pro Čechy na prvním místě. Oblíbenost téhle destinace stabilně potvrzují čísla – ročně u Jadranu odpočívá odhadem až 800 tisíc českých návštěvníků. Doby, kdy se jezdilo za pár korun, už jsou dávno přečtené, ale kouzlo modrého moře, krátká vzdálenost i přívětivost místních stále vítězí nad záporákem v podobě cenovek.

Mohlo by vás zajímat

Léto jim nestačilo. Hotely už teď nepřijímají rezervace a cestovky hlásí nečekaný podzimní nápor

Michaela Hanelová
7. 8. 2025, 6:54
Cestování

Podzim už dávno není jen časem návratu do práce a škol. Češi čím dál víc využívají září, říjen a listopad k cestování za teplem, poznáním i odpočinkem. Teplejší jižní Evropa, populární evropské metropole i wellness pobyty táhnou díky lepším cenám a menším davům. Zásadní roli sehrávají podzimní svátky, kdy lze z obyčejného víkendu udělat malou dovolenou.

I když dnes člověk u regálu počítá víc než v minulosti, těžko najde destinaci, která by nabízela stejný mix pohody, počasí a možností na výlety. Možná se leckdo v diskuzích na internetu nebo na pláži letos necítí úplně pohodlně. Nové přezdívky už kolují i mezi mladšími Chorvaty nebo prodavači a slyšíte je prý hlavně tehdy, když někdo delší chvíli upravuje účet u kasy nebo si hlasitě přepočítává, za co vše platí. Někteří turisté se nad tím rozčilují, jiní mávnou rukou a jdou na věc po svém.

Je pravda, že aktuální situace nahrává nákupům v supermarketu Lidl nebo Kaufland, kde bývají ceny přívětivější než v obchodě na hlavní pláži. Pokud má člověk chuť ochutnat místní kuchyni, může vyzkoušet restaurace dál od centra, kde se toho dá ochutnat více za méně peněz.

Vše má svoje pro i proti, ale udržet se v rozpočtu není ostuda. Není vůbec důvod se za svou pečlivost stydět – zvlášť v době, kdy ceny jdou nahoru skoro všude a každý si vybírá, za co utratí. Pokud se tedy i letos vydáváte k Jadranu, dovolenou si užijte naplno a počítání v peněžence neberte jako hanbu. Koneckonců, spořit nebo se rozmazlovat je vaše právo – a každý si může najít tu správnou rovnováhu. Chorvatsko zůstává krásné tak jako tak.

Nejnovější články

Když technik otevřel filtr od pračky, nemohla jsem uvěřit očím. Stejně odporný nález čeká prý každou třetí domácnost

Karla Michalíková
1. 10. 2025, 12:59
Rady a tipy

Údržba domácích spotřebičů je činnost, kterou lidé často opomíjejí. Zapomínáme na místa, která se na první pohled nezdají důležitá. Typickým příkladem je filtr v pračce. Přestože jde o malou součástku, její zanesení dokáže způsobit obrovské problémy. Od nepříjemného zápachu až po úplné zastavení spotřebiče. Servisní technici v tomto ohledu bijí na poplach. Podle jejich zkušeností se zanesený filtr objevuje u každé třetí domácnosti. Jestliže nečistíte filtr pravidelně, čtěte dál. To, co uvidíte, vás pravděpodobně donutí se k pračce okamžitě vydat.

Umělá inteligence odhalila 3 jídla, která by měla umět uvařit každá Češka. Ženy pod 30 budou mít problém

Hana Dostálová
30. 9. 2025, 17:00
Lifestyle

V digitálním věku, kdy na všechno existuje nějaká aplikace a každý problém vyřeší algoritmus, jsme se rozhodli položit umělé inteligenci jednu záludnou otázku: Která jídla definují srdce české domácí kuchyně? Jaké jídlo by se mělo předávat z generace na generaci? Odpověď byla nekompromisní, vybrané recepty nejsou žádné rychlovky ani moderní trendy, ale tři pilíře tradiční gastronomie, s nimiž si prý mladší generace, zejména ženy pod třicet, už příliš neví rady.