Už za pár týdnů se školní rok rozjede jinak, než byli žáci, rodiče i učitelé dosud zvyklí. Ministerstvo školství spustí v některých školách nový rámcový vzdělávací program. Do pilotního režimu se přihlásily jen ty, které chtějí novinky vyzkoušet dříve, ale od školního roku 2027/2028 už budou platit pro všechny základní školy v Česku.
První viditelnou změnou bude zrušení klasických známek v prvních a druhých třídách. Místo jedniček a pětek dostanou děti slovní hodnocení. Učitelé tak popíší, v čem žák vyniká, na čem má pracovat a jak se vyvíjí. Podle ministerstva klasické známkování v úplném začátku školní docházky více stresuje, než motivuje. Navíc podporuje zbytečné srovnávání mezi dětmi.
Školy čeká velká změna ve výuce
Ne všichni ale tuto novinku vítají. Část rodičů se obává, že bez číselného hodnocení nebudou mít jasný přehled o prospěchu svých dětí. Ministerstvo ujišťuje, že podrobné slovní záznamy poskytnou rodičům detailnější informace než samotné známky. Školy, které do pilotu vstoupí, dostanou jednotné formuláře, aby se nový systém zaváděl co nejsnadněji.

Další výrazná změna se týká cizích jazyků. Na vybraných školách začne od školního roku 2025/2026 výuka angličtiny už v první třídě, místo dosavadního startu ve třetí. O dva roky později to bude povinnost pro všechny. Podle údajů ministerstva už nyní polovina škol s výukou angličtiny u prvňáků začíná, změna tak nejvíce zasáhne ty, které dosud čekaly.
Dřívější start má žákům usnadnit osvojování jazyka a lépe je připravit na život v globalizovaném světě. Reforma přináší i posun v tom, co a jak se děti učí. Nové osnovy kladou důraz na takzvané klíčové kompetence – práci s informacemi, porozumění textu, logické myšlení a schopnost řešit problémy. Učivo by mělo být méně založené na memorování a více na praktickém využití znalostí.
Děti budou mít přizpůsobenou výuku
Školy navíc dostanou větší volnost, aby mohly část výuky přizpůsobit místním podmínkám a potřebám žáků. Do hodin má přibýt projektová výuka, práce s digitálními technologiemi a také témata jako zdravý životní styl nebo péče o duševní zdraví.

Odborníci upozorňují, že změny budou vyžadovat i úpravu přístupu učitelů a novou přípravu pedagogů. Ministerstvo proto plánuje v průběhu pilotního období sbírat zkušenosti škol a úpravy podle nich doladit. Veřejnost je rozdělena. Někteří rodiče reformu vítají jako nutný krok k modernizaci českého školství, jiní se bojí chaosu a nejednotnosti.
Postupné zavádění má dát prostor pro vyzkoušení a odstranění problémů dříve, než novinky zasáhnou všechny školy. Jisté je, že české děti čeká úplně jiný začátek školní docházky, než jaký zažívaly předchozí generace. Budoucnost ukáže, zda slovní hodnocení, angličtina od první třídy a větší důraz na praktické dovednosti posunou vzdělávání správným směrem, nebo zda budou rodiče a učitelé časem vzpomínat na staré dobré známkování.