Zpět na kategorii

Obstála by dnešní "zdravá" boubelka v baroku? Ani náhodou. Ideál krásy v 17. a 18. století byl nepřirozený a zvrhlý

Martina Weber
12. 11. 2025, 12:05
Lifestyle

Oblíbené tvrzení říká, že kdysi se ženám s větším tělem tleskalo, a že Rubens by dnešní plnoštíhlé nosil na rukou. Stačí se ale podívat blíž na obrazy, medicínské texty a životní podmínky sedmnáctého a osmnáctého století, a nadšení rychle vychladne. Mýtus hodné barokní boubelky, která jen potvrzuje, že každá vyšší konfekce byla automaticky ideálem krásy, má k realitě dost daleko.

Obstála by dnešní "zdravá" boubelka v baroku? Wikimedia Peter Paul Rubens, CC BY 4.0

Mýtus barokní boubelky

Za většinu legend může několik ikonických obrazů. Rubens, van Dyck a jejich současníci malovali těla objemnější, s výraznými stehny, břichem, pažemi. To ale neznamená, že společnost plošně uctívala vysokou nadváhu. Šlo o těla bohatých žen, které si mohly dovolit dostatek jídla i volný čas. Fyzická plnost byla signálem dostatku, plodnosti a sociálního statusu, ne demokratickým potvrzením, že jakýkoli tuk je ideál.

Navíc se bavíme o umění, ne o lékařské dokumentaci. Malíři těla stylizovali, sjednocovali proporce, zdůrazňovali hladkou pleť a měkké tvary. Analýzy historických vyobrazení upozorňují, že tyto postavy často spadají spíš do pásma mírné až střední obezity podle dnešních měřítek, ale zároveň kombinují prvky, které v reálné populaci nebývají v tak dokonalém balení.

Lidé ve vysokém postavení byli prostorově objemnější. Jednoduše proto, že měli na dobré jídlo. Zdroj: Wikimedia Hyacinthe Rigaud, Public domain

V baroku neměli nadváhu všichni

Sedmnácté a osmnácté století byla období, kdy velká část populace žila na hraně nedostatku. Opakované neúrody, omezený přístup k masu, sezonnost potravin. Plnější postava byla především znakem privilegia. Historické přehledy obezity ukazují, že výrazně vyšší hmotnost se koncentrovala u elit, které si mohly dovolit kaloricky bohatší stravu, alkohol, sedavý způsob života.

Současně ale už tehdejší lékaři řešili obezitu jako zdravotní problém. Studie medicínských textů z období 1500 až 1750 dokládají, že nadměrný tuk byl spojován s dušností, únavou a kratší délkou života. Autoři doporučovali dietu a pohyb, používají varovné termíny a rozhodně nepopisují extrémně mohutná těla jako ideální. Barokní panovník s obrovským břichem byl spíš symbolem moci než doporučením pro běžnou ženu.

Ideál, který formoval tělo násilím

Když se mluví o barokním ideálu krásy, zapomíná se na jednu podstatnou věc. Ten ideál nebyl přirozený. Byl vytvořený kombinací oděvu, techniky držení těla, a často také rizikových zásahů do zdraví.

Ženy vyšších vrstev nosily vyztužené živůtky a předchůdce pozdějších korzetů, které srovnávaly trup do kuželovitého tvaru, zmenšovaly obvod pasu a zvedaly poprsí. Oblečení v horní části těla tělo stahovalo, sukně vrstvily objem dolů. Texty lékařů i moderní analýzy upozorňují, že dlouhodobé nošení těsných korzetů a šněrovaček mohlo omezovat dýchání, deformovat žebra, způsobovat trávicí obtíže a oslabovat zádové svaly.

Výsledkem byl paradox. Ideál působil velkolepě, ale tělo pod konstrukcí trpělo. Boubelka z obrazů nebyla volná a zdravá, ale sevřená v systému, který přesně určoval, jak má vypadat hrudník, pas i držení těla.

Obrazy klamou víc, než se zdá

Další problém barokního ideálu je selekce. Na obrazech vidíme zlomek populace. Elitu, dvůr, mecenáše, mytologické a biblické hrdinky v luxusním vydání. Chybí venkovské ženy, služebnictvo, městské chudší vrstvy. Ty žily zcela jiné životy a jejich těla byla formovaná prací, nemocemi, těhotenstvími a nedostatkem, ne salony a hostinami.

Krása barokních žen tkvěla v korzetech a umělém formování těla. Zdroj: Shutterstock

Moderní biohistorický výzkum připomíná, že opravdu masivní obezita byla vzácná a soustředila se do úzkých vrstev. Rozšířená představa, že celé baroko adorovalo extrémní objemy, je zpětné čtení několika ikonických obrazů přes dnešní debaty o body positivity. Historikové opakovaně upozorňují, že popularizovaný termín rubensovská jako synonymum pro libovolnou obezitu je nepřesný a zkreslující.

Co s tím má společného dnešní boubelka

Když někdo uklidňuje ženu větší konfekce větou, že by v baroku byla ideál, zní to mile, ale míří vedle. Barokní estetika vyžadovala specifický typ těla v konkrétním sociálním balení. Plnost měla být spojená s bohatstvím, bílou pletí, pasem staženým do konstrukce, schopností rodit dědice a reprezentovat rod. Nebyla to oslava různorodých těl, ale velmi úzký, třídně omezený a zdravotně náročný model.

Praktický závěr je střízlivý. Historie se nehodí jako jednoduchý argument pro ani proti žádné konkrétní velikosti. Ukazuje spíš to, jak snadno se ideály krásy zvrhnou v nástroj kontroly. A jak často se zapomíná na zdraví, komfort a vlastní zkušenost žen, které ten ideál musí nosit na těle.

Zdroj: Europe PMC, Public Health, Wikipedia

Nejnovější články

Obstála by dnešní "zdravá" boubelka v baroku? Ani náhodou. Ideál krásy v 17. a 18. století byl nepřirozený a zvrhlý

Martina Weber
12. 11. 2025, 12:05
Lifestyle

Oblíbené tvrzení říká, že kdysi se ženám s větším tělem tleskalo, a že Rubens by dnešní plnoštíhlé nosil na rukou. Stačí se ale podívat blíž na obrazy, medicínské texty a životní podmínky sedmnáctého a osmnáctého století, a nadšení rychle vychladne. Mýtus hodné barokní boubelky, která jen potvrzuje, že každá vyšší konfekce byla automaticky ideálem krásy, má k realitě dost daleko.

Veronika Žilková koupila domek 1+1. Vytvořila z něj moderní dvougenerační vilu. Obdivuje ji celá Praha

Alex Křížová
12. 11. 2025, 12:02
Celebrity

Herečka Veronika Žilková žije na pražském Suchdole už čtyřicet let. Když v osmdesátých letech koupila se svým tehdejším manželem Jiřím Hanychem malý domek o velikosti 1+1, šlo o skromné bydlení mladého páru. Nikdo tehdy netušil, že z nenápadné stavby vznikne prostorná dvougenerační vila, která se stala symbolem jejího rodinného života i osobního stylu.

Češi v tomhle kvízu padají jako švestky. Zvládnete rozlišit "s" a "z" lépe než zbytek národa? Stačí získat 5/10

Kateřina Špačková
11. 11. 2025, 11:20
Lifestyle

I ti, kdo si myslí, že mají pravopis v malíku, často znejistí u jediného písmene. „S“ nebo „z“ vypadají jako zdánlivá maličkost, která dokáže zamotat hlavu i zkušeným pisatelům. Zkuste si náš kvíz a zjistěte, jestli by vás učitelka pochválila – nebo zda je čas zopakovat si pravidla českého pravopisu.

Psí plemena, která se nejvíce hodí k ženám: Zdobí víc než drahá kabelka a chápou víc než muži

Tereza Havlíčková
11. 11. 2025, 11:18
Lifestyle

Pes je často víc než domácí mazlíček. Má roli společníka, přítele a ochránce. Ženy si vybírají psy nejen podle vzhledu, ale i podle povahy, přizpůsobivosti a toho, jak zapadají do jejich životního stylu. Ať už žijete ve městě, milujete pohyb v přírodě nebo toužíte po mazlivém kamarádovi na gauč, existuje plemeno, které k vám bude dokonale ladit.

Takto vypadala nejkrásnější žena 18. století. Líbila by se mužům i dnes?

Hana Bulejová
10. 11. 2025, 15:27
Lifestyle

Každá doba má svůj ideál krásy – a ten z 18. století by dnešnímu vkusu nejspíš pořádně zamotal hlavu. Tehdejší ženy se řídily úplně jinými pravidly, jejich krása byla umělá, přísně stylizovaná a často i nebezpečná pro zdraví. V době korzetů, běloby a obřích účesů se stala symbolem postavení i společenské moci.