Ryanair argumentuje, že vyšší zdanění letů ve Francii nutí firmu přesouvat své kapacity jinam do Evropy, především do Švédska, Itálie či Maďarska. Tyto státy v posledních letech daně pro letecký sektor snižují či ruší, protože chtějí podpořit turismus i ekonomický růst. Podle vedení Ryanairu by měla být Francie, která patří mezi klíčové evropské destinace, v otázce zdanění letů aktivnější a přizpůsobit se současné situaci.
Zmínili, že letecký provoz se ani po pandemii nedostal na původní úroveň a důvodem jsou hlavně vysoké poplatky a daňová zátěž. Francie loni zdvojnásobila takzvanou solidární daň, která platí pro všechny provozovatele komerčních letů odlétajících ze země. Navíc od 1. března zvedla daň i na vnitrostátní lety v ekonomické třídě z původních 2,63 eura na 7,40 eura za osobu. Pro pasažéry cestující na střední vzdálenosti (1 000 až 5 500 km) znamenají daně 15 eur na osobu, v případě dálkových letů dokonce 40 eur.
U byznysové a první třídy jsou sazby ještě vyšší – krátké lety vyjdou na 30 eur, střední na 80 eur a dálkové až na 120 eur. Dá se očekávat, že letecké společnosti dodatečné náklady promítnou do cen letenek. Zvyšování poplatků vadí i dalším hráčům na trhu. Skupina Air France-KLM odhaduje, že nové daně ji přijdou na více než sto milionů eur ročně a mohou způsobit ztrátu konkurenceschopnosti vůči aerolinkám z ostatních evropských zemí.

Známá letecká společnost ruší své lety
Sektor navíc letos čelil dalším komplikacím – francouzští řídící letového provozu během léta několikrát stávkovali za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, což ochromilo provoz a donutilo Ryanair rušit stovky letů. Firma si kvůli tomu stěžovala přímo Evropské komisi a vyzvala cestující i vlády, aby tlačily na rychlá řešení. Dopadly především spoje během prázdnin, když kvůli stávce ve Francii nemohlo cestovat až 30 000 lidí.
Přetrvávající nátlak leteckých společností i protesty zaměstnanců vytváří tlak na možné změny. Zda se ale Francie rozhodne zdanění letectví přehodnotit, zatím není jisté. Na jedné straně je snaha chránit životní prostředí a regulovat dopravu, na druhé čím dál větší ztráty pro regiony, podnikatele i samotné cestující. Aerolinky každopádně varují, že podobné kroky mohou vést ke snižování dostupnosti leteckých spojení do menších oblastí a prodražit život cestovnímu ruchu i běžným lidem.